Planlægning af undervisning

Hvordan skal man planlægge god undervisning som ikke kun nogle men alle får noget ud af, hvordan gøre det og sikre sig at undervisningen bliver dyb og meningsfuld og ikke overfladisk?.

Lige for øjeblikket er vi i gang med at læse John Hatties nye bog Synlig læring samt Effektiv Undervisning af Brodersen, Laursen mm.
 
Vores opgave denne uge lyder:

"lav din egen begrundede (med teori) manual/tjekliste for, hvordan du skal planlægge undervisning. Det skal være et praktisk anvendeligt dokument, som andre også kan bruge".  

I forvejen har man læst bøger som Undervisningsplanlægning for faglærere, Hiim og Hippe, Praktisk Pædagogik af Per Fibæk Laursen og Helle Bjerresgaard og Fælles mål og midler af Thomas Illum Hansen og Keld Skovmand.

Så hvad skal med i min tjekliste??
I første omgang har man jo flere rammefaktorer som blandt andet fælles mål og Kanon, skolens værdigrundlag som de ansatte skal undervise udefra, derefter er der faciliteterne at tænke på. Er der det jeg skal bruge, er der det eleverne skal bruge for, at fuldføre den undervisning jeg har planlagt. Har eleverne de rigtige læringsforudsætninger for at kunne modtage denne undervisning. En foreløbig brainstorms tjekliste ville se ud som følger:



Tjekliste for planlægning af undervisning. Alt dette vil jeg gerne have med i mine overvejelser når jeg planlægger min undervisning.



·         Hvad er målet for undervisningen.
·         Rammefaktorer


·         Mål i henhold til fælles mål og kanon


·         Læringsforudsætninger.


·         Hvad skal eleverne gøre og hvad gør jeg før og under lektionen.


·         Tidsfaktor
·         Indhold
·          Med tænke helhedsmodellen af Him og Hippe. 
·         Den didaktiske cirkel

·         Huske at selvkompetence er tilliden til eller styrken af vores tro på, at læring kan lykkes.

·         Fjerne selvhandicap eller tage højde for dem. 

·         Give indre selvmotivation til eleverne.

·         Hvor befinder eleverne sig i forhold til Blooms taksonomi igennem undervisningen

·         MAKIS. ”Motivation, Aktivering, Konkretisering, Individualisering, Samarbejde”.
·         Forvente mere af mig selv og af eleverne. Succes med det jeg laver og forvente, at eleven kan mestre det jeg underviser i. Give eleven succesoplevelser på den enkelte elevs præstationsniveau. Have en mestringstilgang.
·         Lektionen skal være udfordrende.
·         Cooperativ learning i forhold til forpligtelse overfor hinanden og sig selv.
·         Maslows behovspyramide. Hvor kommer eleverne fra den dag? Hvad er der sket I deres liv og I løbet af dagen.
·         Feedback og evaluering både over egen læring og af undervisning. Gik det som planlagt, hvorfor?. Gik det ikke som planlagt, hvorfor? 


      Som I kan læse af min brainstorm, så lyder det jo flot og elegant det hele. men hvordan få det kogt ned til noget mere konkret så det kan blive en fysisk, synlig og overskuelig tjekliste, man kan tage sig med overalt. Ja det bliver lidt sværere. Hvis I har kommentarer og gode råd derude er I meget velkomne.  
Jeg afslutter med et lille klip fra John Hattie synlig læring. Effektive metoder til god undervisning. God fornøjelse.
 
 

Helhedsmodellen Hiim og Hippe

Den Didaktiske Cirkel



  • Blooms Taksonomi 

 

 


 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar