Entreprenørskab, innovation og dannelse

Som studieprodukt 1 må gruppen gerne forberede en pecha kucha, som omfatter
1) prototypen, der blev afleveret til CFU
2) gruppens arbejdsproces
3) central læring omkring undervisning samt innovation
4) anvendelse i forhold til egen undervisning

Pecha kucha lægges på egen blog - og præsenteres torsdag d. 21.11.

Vores film af vores Pecha Kucha og se vores endelige produkt vi udviklet via Fire Design processen ved at følge linket.



Vores produkt efter en innovationsproces





Innovation betyder : udvikling af en ny ide og dens realisering i praksis.

Ved entreprenørskab forstår vi, at der bliver handlet på muligheder og gode ideer, og at disse bliver omsat til værdi for andre. Værdien kan være af økonomisk, kulturel eller social art. Initiativ og entreprenørskab er evnen til at ændre ideer til handling.


En entreprenør er en iværksætter, organisator eller en opfinder

 Kreativitet er i fokus - som noget grundlæggende for arbejdet i alle 4 faser

Kreativitet : at kunne kombinere kendte elementer i nye sammenhængende ideer.


Selve innovations kompetencen er opdelt i 5 kategorier:


· Nysgerrighed

 · Samarbejde

· Divergent tænkning

 · Handlekræft og eksperimenterende

 · Troen på egen formåen


Alle fem kategorier er overordnede mål for alle faserne i FIRE-Design, og læreren skal have fokus på at støtte udviklingen af dem alle i hele forløbet.


FIRE står for:

Forståelse - Ideudvikling - Realisering - Evaluering


Fire faser, otte processer. To til hver fase

Forståelses-fasen

 Proces F1: Forståelse gennem tilegnelse af eksisterende viden
Proces F2: Forståelse gennem undersøgelse i og af verden. (s.36)

 Forståelsesfasen starter med et arbejdsspørgsmål:


""Hvordan kan vi hjælpe kunden/modtagergruppen med en løsning på kundens/modtagergruppens problem?" s.37 vigtige præciseringer af konkrete mål



 Ide-fasen - udviklingsfasen


Proces I1: Idegenerering - at få mange ideer. Det sker gennem divergent tænkning

Proces I2: ideudvælgelsen - at finde den bedste ide. Det sker gennem konvergent tænkning.


 Målet for ideudviklingsfasen: Overvej, hvordan der arbejdes med de allerede fastsatte faglige mål, og om der evt. skal nye faglige mål på banen i denne fase. (s.55)


 Realiserings-fasen


Proces R1: Produktion af prototyper

Proces R2: Præsentation af prototypen til kunden/målgruppen (s.64)

Produktmål for realiseringsfasen er, at eleverne får fremstillet:

En eller flere hurtige prototyper efter første del af fasen(proces R1)

Et produkt eller en procedure og får konkrete tilbagemeldinger fra modtagerne/kunden efter anden del af fasen (proces R2).

 Evalueringsfasen-fasen

 Her afleveres slutproduktet til kunden. Feedbacken skal fastholdes og opsummeres. Herefter er det tid til refleksion.

Proces E1:

Her evalueres på det eleverne har lært i forløbet hvad vidste de om emnet da de startede, hvad ved de nu. Her er der fokus på elevernes refleksion elevernes proces synliggøres i.f.h.t det de har skrevet og produceret undervejs. Her tydeliggøres elevernes egen læring og de reflekterer over det lærte og hvad de lærte i processen og hvad der er relevant for deres faglige kunnen, i dette tilfælde er det deres dansk kompetencer.

Proces E2:

Her præsenteres og tydeliggøres den nye viden for andre f.x som Powerpoint eller Pecha Kucha

Ved at underviseren og eleverne gemmer alle plancher ideer osv som eleverne har lavet undervejs tydeliggøres elevernes læring. Dette kunne evt også bruges som effektmåling eller som en tydelig analog forståelse af de tankeprocesser eleverne har været igennem.



                                                                 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar