Evaluering

Evalueringsformer
Den målrettede evaluering (Hans Jørgen Kristensen)

 

·         Klarhed over hvad formålet er med evalueringen
 
·         Være bevidste om det, når vi stiller spørgsmål der skal tjene til at fokusere på evalueringen
 
·         Træf en beslutning om 
 
1. Er evalueringens hensigt at opfylde et bestemt mål?
2. Er evalueringens hensigt at få et resultat som kan bruges til at give eleven feedback?
3. Er evalueringens hensigt at få en viden om undervisningen har givet eleverne det den gerne skulle?

 

Det har stor betydning for evalueringsdelen at vi har en hensigt med evalueringen.
Hvilke spørgsmål kan stilles ved en målrettet evaluering
 
·         Hvad skal evalueres?
·         Hvem skal evalueres?
·         Hvad er hensigten med evalueringen?
·         Hvem skal foretage evalueringen?
·         Hvilke spørgsmål skal evalueringen tage udgangspunkt i?
·         Hvilke mål skal lægges til grund for evalueringen?
·         Hvornår skal der evalueres?
·         Hvilke evalueringsmetoder skal anvendes?
·         Hvordan skal resultaterne udtrykkes?
·         Hvem skal have adgang til resultaterne?
·         Hvad skal eleverne og lærerne bruge resultaterne til?

 

Eksempler på evaluerings metoder:
 
·         Observationer af elevernes arbejde.
·         Samtaler med klassen, hold eller enkeltelever
·         Interview af elever
·         Samtaler med eleverne udfra deres logbøger
·         Elevfremstillede produkter
·         Portefolio
·         Spørgeskemaer
·         Videooptagelser

Samtaler blandt lærerne, blandet med andre metoder

Den interne evaluering (Hans Jørgen Kristensen)
 
     Denne evalueringsform foretages af læreren i samarbejde med eleverne. Det er en løbende evaluering der foregår som en del af undervisnings og læringssammenhængen, og omfatter: undervisnings og læringsmål, arbejds og læreproces samt foreløbige resultater i form af hvad den enkelte elev har lært på kortere eller længere varende forløb. Derudover omfatter den også undervisning og vejledning. Hensigten med den interne evalueringsform er at kvalificere eleverne og lærernes arbejde og samspillet imellem elev og lærer. Denne evalueringsform støtter eleverne i at arbejde sig frem til den livslange læreproces, elevernes læringsbevidsthed og elevernes metalæring.
 
Hvilke spørgsmål kan stilles ved den interne evaluering?
 
·         Hvad er det vigtigste at evaluerer på og hvorfor?
·         Hvad lykkedes?
·         Hvad lykkedes ikke?
·         Hvordan kan vi få det til at lykkes næste gang?

  

Refleksionscirkel


 Læreren stiller det spørgsmål eller opridser den problemstilling, som cirklen skal forholde sig til. Det kan evt. vises på tryk på en planche/tavlen.

  Derefter forholder cirklens deltagere sig efter tur til spørgsmålet – uden at blive afbrudt af andre.

 Deltagerne taler i rækkefølge og alle skal sige noget.

 Man kan både forholde sig til det oprindelige spørgsmål og til det, som deltagerne før en selv har sagt.

 Læreren deltager også i cirklen med sine refleksioner – og læreren skal ikke starte.

 Læreren kan vælge, at refleksionen kun kører rundt i cirklen en enkelt gang eller der kan køres rundt flere gange. Også i efterfølgende runder skal alle deltagere tale i rækkefølge, alle skal sige noget og ingen må afbrydes.

  

Delphi metoden 

 


Delphi metoden er et evalueringsværktøj, der både indeholder en skriftlig og en mundtlig del.
Den skriftlige del består af et skema, som eleverne udfylder, og den mundtlige del består af en struktureret samtale, hvor læreren sørger for, at alle elever kommer til orde.

Delphi-metoden kan bruges i mange forskellige situationer: at kvalificere et undervisningsforløb, et samarbejde, projektarbejde, et forældremøde, forebyggelse af konflikter og konfliktløsning.

 Fremgangsmåden

·         Eleverne får udleveret et skema, som de skal udfylde hver for sig
·         Eleverne skriver tre konkrete gode ting og tre konkrete ting, der kan forbedres i forhold til det der skal evalueres
·         Hvis læreren gerne vil have at eleverne skal skrive deres mening om en bestemt ting, skriver læreren det på skemaet
·         Efter eleverne har udfyldt skemaet skal det gå rundt til de andre elever. Hver gang den kommer til en ny elev, skal eleven læse svarene på skemaet, reflektere og forholde sig til dem, og sætter et kryds ude i højre side udfra de svar eleven er enig i.
·         Den slutter når den kommer tilbage til den elev der har skrevet den.
·         Læreren indsamler skemaerne og begynder med det samme at tælle svarerne op. Både dem der har fået flest tilkendegivelser og dem der har fået færrest tilkendegivelser.
·         Herefter skriver læreren de svar op der har fået flest tilkendegivelser og færrest tilkendegivelser op på tavlen
·         Herefter fører man en samtale i klassen, udfra tilkendegivelserne.
·         Det skal være en åben samtale, hvor eleverne er lyttende og anerkendende over for hinanden. Det er primært lærerens opgave at sørge for at alle elever kan deltage i samtalen.

 
Spørgsmål der kan stilles ved Delphi metoden
 
  • ·     Hvorfor er det lige netop disse synspunkter der fremkommer?
  • ·     Hvilke gode aspekter ved praksis skal fremhæves?
  • ·     Hvilke forbedringsbehov peger de dårlige aspekter på?
  • ·     Hvilke handlinger skal der til for at skabe konkrete forbedringer af praksis?

 

Her er links til evaluering af forskellige fag fra undervisningsministeriet.

 


 
Under disse link kan man klikke sig frem til flere fag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar