Fagbegreber
Læringsforudsættninger
– Hvad eleverne skal kunne for at opnå læring i en lektion
Perception - Ordet perception kommer af lat. perceptio 'indsamling, erkendelse,
forståelse', af percipere 'tilegne sig, opfatte',
Diagnostisk vurdering
– Hvor er de? Læringsforudsættninger
Vurderingssamtaler –
Udvikling og vækst af begge parter
Målrelateret
vurdering – Absolut vurdering. Karakterer efter præcise mål.
Grupperelateret
vurdering – relativ vurdering. I Forhold til andre
Variationslov –
Procentindeling af klassen
Individrelateret
vurdering – den enkelte elevs læringsforudsætninger.
Normal fordelingsprincippet –
Sandsynlighedskurve, procent
Målrelateret absolut vurdering (trinmål)
Grupperelateret/relativ
vurdering - rangordning i klassen
Procesorienteret
evaluering - Hvis eleven ikke har lært det tilsigtede, at undersøge hvordan den
forudgående undervisning og arbejdsproces har virket på eleven. Det usynlige og
usagte kan komme frem f.eks. ved et interview.
Resultatevaluering -
elevernes udbytte skal kunne måles og sammenlignes med trin og slut mål.
Målopfyldelsesevaluering
– Sammenligning med målene giver viden om elevens niveau.
Udbytteevaluering –
sammenligning med elevens før – viden og forudsætninger g tidligere præstationer
giver viden om elevens fremgang.
God evaluering: KVO =
konstatering, vurdering, opfølgning
·
Konstatering
= indsamle data
·
Vurdering
= tolke data og sammenligne med kriterier
·
Opfølgning
= overvejelser over de konsekvenser, vurderingen får
Læringsmål – for
eleverne
Kundskabsmål -
Færdighedsmål –
sociale færdigheder, praktiske områder
Holdningsmål –
følelse, holdning og værdi.
At evaluere betyder
sprogligt set at værdisætte.
Ekstern evaluering –
sencor kaldes summativ evaluering eksamen sencor
Intern evaluering –
formativ evaluering, hvilket betyder man løbende følger processen i et
undervisnings og læringsforløb
Kognitiv evaluering
Undervisnings former.
Rammefaktorene.
Fagbegreber vedr.
progression:
Affektive meninger
Æstetiske meninger.
Fokal opmærksomhed,
Subsidier
opmærksomhed.
Receptive og
konstruktive virsomhedsformer - indtryk og udtryk
Spiralprogression
Fagbegreber vedr.
differentiering:
Differentiering.
Undervisningsdifferentiering
Elevforudsætninger
Undervisningsmønstre
Rammefaktorer
Procesevaluering
Metakognitiv
evaluering.
Kognitive
forudsætninger.
Elevdifferentiering.
Opdeling i grupper, hvor de passer sammen
Undervisningsdifferentiering,
hvor er eleverne og hvordan tænker de og hvordan forstår de . Indhold proces og
slutprodukt.
Hvordan hænger
differentiering og progression sammen?
Evaluering og
vurdering. For at opnå progression er der nødt til at være differentiering. Når
du differentierer, kommer der automatisk til at ske en progression.
Intellektuelle
færdigheder
Læringsstile: Læring
er hellig, men ikke hvordan
Auditiv
Kinestetik
Visuel
Taktil
Holistisk – Billede
Visuel
Analytisk – Tekst
Visuel
Patologisk
undervisning – syg undervisning
Pædagogisk grundsyn
Kanon – områder og
emner der skal undervises i.
Læseplan for de
enkelte fag
Folkeskoleloven –
faghæfter- undervisningsministeriet
Formålsparagraffen
Samfundsborger
Kundskabssociologien
– menings overensstemmelse
Kontraktmæssig
kongruens – prøver at gøre det som underviser vil have for at det skal give
mening
Forkundskaber – hvad
ved og kan eleven i forvejen
Skjult læring – det
skjulte pensum
Klassifikationssystem
- Taksonomier/mål taksonomier - Metoder til at måle progression og se hvilket
trin eleverne befinder sig på.
Vidensmål –
intellektuelle færdigheder
Memoreringsniveau –
genteger, gengiver, papegøjeniveau
Forståelsesniveau –
forklare, demonstrere, beregne
Vurderingsniveau –
Drøfte, kritisere, vælge
Begrebslæring –
læring ved indsigt
Læremekanisme – klassisk
betingning, operant betinget
Adfærdsteori – læring
ved betingning
Ingen kommentarer:
Send en kommentar