Begreber


Fagbegreber

Læringsforudsættninger – Hvad eleverne skal kunne for at opnå læring i en lektion

 Perception - Ordet perception kommer af lat. perceptio 'indsamling, erkendelse, forståelse', af percipere 'tilegne sig, opfatte',

Diagnostisk vurdering – Hvor er de? Læringsforudsættninger

Vurderingssamtaler – Udvikling og vækst af begge parter

Målrelateret vurdering – Absolut vurdering. Karakterer efter præcise mål.

Grupperelateret vurdering – relativ vurdering. I Forhold til andre

Variationslov – Procentindeling af klassen

Individrelateret vurdering – den enkelte elevs læringsforudsætninger.

 Normal fordelingsprincippet – Sandsynlighedskurve, procent

 Målrelateret absolut vurdering (trinmål)

Grupperelateret/relativ vurdering  - rangordning i klassen

Procesorienteret evaluering - Hvis eleven ikke har lært det tilsigtede, at undersøge hvordan den forudgående undervisning og arbejdsproces har virket på eleven. Det usynlige og usagte kan komme frem f.eks. ved et interview.

Resultatevaluering - elevernes udbytte skal kunne måles og sammenlignes med trin og slut mål.

Målopfyldelsesevaluering – Sammenligning med målene giver viden om elevens niveau.

Udbytteevaluering – sammenligning med elevens før – viden og forudsætninger g tidligere præstationer giver viden om elevens fremgang.

God evaluering: KVO = konstatering, vurdering, opfølgning

·         Konstatering = indsamle data

·         Vurdering = tolke data og sammenligne med kriterier

·         Opfølgning = overvejelser over de konsekvenser, vurderingen får

Læringsmål – for eleverne

Kundskabsmål -

Færdighedsmål – sociale færdigheder, praktiske områder

Holdningsmål – følelse, holdning og værdi.

At evaluere betyder sprogligt set at værdisætte.

Ekstern evaluering – sencor kaldes summativ evaluering eksamen sencor

Intern evaluering – formativ evaluering, hvilket betyder man løbende følger processen i et undervisnings og læringsforløb 

Kognitiv evaluering

Undervisnings former.

Rammefaktorene.

Fagbegreber vedr. progression:

Affektive meninger

Æstetiske meninger.

Fokal opmærksomhed,

Subsidier opmærksomhed.

Receptive og konstruktive virsomhedsformer - indtryk og udtryk

Spiralprogression

Fagbegreber vedr. differentiering:

Differentiering.

Undervisningsdifferentiering

Elevforudsætninger

Undervisningsmønstre

Rammefaktorer

Procesevaluering

Metakognitiv evaluering.

Kognitive forudsætninger.

Elevdifferentiering. Opdeling i grupper, hvor de passer sammen

Undervisningsdifferentiering, hvor er eleverne og hvordan tænker de og hvordan forstår de . Indhold proces og slutprodukt.

Hvordan hænger differentiering og progression sammen?

Evaluering og vurdering. For at opnå progression er der nødt til at være differentiering. Når du differentierer, kommer der automatisk til at ske en progression.

Intellektuelle færdigheder

Læringsstile: Læring er hellig, men ikke hvordan

Auditiv

Kinestetik

Visuel

Taktil

Holistisk – Billede Visuel

Analytisk – Tekst Visuel

Patologisk undervisning – syg undervisning

Pædagogisk grundsyn

Kanon – områder og emner der skal undervises i.

Læseplan for de enkelte fag

Folkeskoleloven – faghæfter- undervisningsministeriet

Formålsparagraffen

Samfundsborger

Kundskabssociologien – menings overensstemmelse

Kontraktmæssig kongruens – prøver at gøre det som underviser vil have for at det skal give mening

Forkundskaber – hvad ved og kan eleven i forvejen

Skjult læring – det skjulte pensum

Klassifikationssystem - Taksonomier/mål taksonomier - Metoder til at måle progression og se hvilket trin eleverne befinder sig på.

Vidensmål – intellektuelle færdigheder

Memoreringsniveau – genteger, gengiver, papegøjeniveau

Forståelsesniveau – forklare, demonstrere, beregne

Vurderingsniveau – Drøfte, kritisere, vælge

Begrebslæring – læring ved indsigt

Læremekanisme – klassisk betingning, operant betinget

Adfærdsteori – læring ved betingning

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar