God undervisning og en begrundet læreplan



 Grundlæggende principper for differentiering. Tomlinson


1.       Læreren fokuserer på kernepunkterne.   Hvad er det eleverne skal og hvad skal de vide. Klare synlige mål. Centrale fokusområder. (Maslows behovspyramider.)

2.       Elevernes forudsætninger lægger forud for hver undervisning.

3.       Vurder løbende og få og giv respons løbende under før - under – efter undervisning.

4.       Dialog og eleven inddrages i undervisning.

5.       Indhold proces og produkt udfra elevens parathed og interesser samt læringsprofil.

6.       Læreren sørger altid for at have eleven i centrum. Læreren udvælger hvornår og hvordan der skal differentiere.  Dette på baggrund af at der også skal læres gruppe normer i forhold til

7.        Elever med mindre udviklet parathed kan have brug for:

·         En til at hjælpe dem med at udpege og udfylde hullerne i deres læring, så de kan komme videre

·         Flere muligheder for direkte undervisning og øvelser

·         Aktiviteter eller produkter, som er mere strukturerede eller mindre konkrete.

·         Et mere sindigt tempo

8.       Mere fremmelige elever kan derimod have brug for;

·         At springe øvelser over med færdigheder og begreber, som de allerede behersker.

·         Komplekse abstrakte produkter med inddragelse af læsestof på højt niveau.

·         Et frisk tempo i arbejdet for at give mulighed for at gå mere i dybden. 

Et tværfagligt forløb mellem engelsk og kulturfag på BFI Skole 8 klasse.

Mekka tur/retur på et lille budget

Mål for begge forløb:

1. Opnå kendskab til Islam og dens kultur. Kendskab til hvordan man begår sig i andre kulturer. Kunne diskutere og kommunikere på engelsk, forstå engelsk i forskellige lande. Søge informationer via internet og kunne bruge kildekritik. Være i dialog med andre, hvor engelsk er deres andet sprog. Føle ejerskab over begge forløb.

2. Fremlægge en komplet rejseplan med overnatning samt en begrundelse (hvilke tanker ligger der bag) til hvorfor den ser sådan ud. Fremlægge den for et rejsebureau. Kulturrejser er kunden.

3. Lave en rejseskildring en dagbog af, hvad de oplevede på turen.  Skal indeholde optagelser af samtaler og film/billeder fra de forskellige lande.

Elevforudsætninger for at kunne gennemføre forløbet:

I kulturfag har de arbejdet med Det Gamle Testamente og hvorledes tre store religioner har deres udspring fra den samme ”Bog/Historie”. Kristendom, Jødedom og Islam. De har lavet feltarbejde vedr. de tre religioner og de har undervist hinanden efterfølgende.

I engelsk har de arbejdet kort med kultur og kulturforståelse. De har set nogle klip, hvor de har observeret og registreret kulturmøder og evt. konflikter. De har diskuteret, hvor hurtigt man kan komme galt af sted og de har kommet med egne begrundelser til, hvad de mener det vil sige at være dansk og hvordan de tror andre ser danskere. De har, skullet finde svar på en kulturquiz ved brug af forskellige medier.  Quiz og link til nogle af de scener de har set ligger som bilag.   

Forløbet I engelsk:
Armchair Travel som et storylineforløb

 Dette er et forløb der vil køre i fire uger med 8 lektioner i alt.

 Overordnet mål: Eleverne skal ende med et slutprodukt i form af en rejseskildring/dagbog om deres pilgrimsrejse til Mekka. Denne skal eleverne præsentere for hinanden og give feedback til hinanden.

Læringsmål: Eleverne får lov til, at erfare og udforske selv for derved drage egne konklusioner som de så handler udefra.

Trinmål engelsk:: forstå hovedindhold og specifik information inden for forskellige genrer af talt engelsk om en række udvalgte emner af personlig, kulturel og samfundsmæssig relevans. Kunne drage sammenligninger mellem egen kultur og andre kulturer. Forstå talt engelsk inden for forskellige genrer, herunder lyd- og billedmedier. Deltage i samtaler og diskussioner om udvalgte personlige, kulturelle og samfundsmæssige emner i et sprog afpasset situationen. Udtrykke sig skriftligt med rimelig præcision og i et sammenhængende herunder udtrykke personlige erfaringer, samt anvende informationer og viden inden for udvalgte genrer. Anvende engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel.

Trinmål Kulturfag: Gengive udvalgte træk ved nogle af de store verdensreligioner og livsopfattelser, herunder deres oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer samt reflektere over relationen mellem religion og samfund. Søge oplysninger i forskellige medier og kunne bearbejde disse oplysninger og vurdere deres kildeværdi.

  Første lektion: Emnet og målet præsenteres, uddybes og bliver gjort klart og tydeligt for eleverne.

De bliver inddelt I grupper med både fagligt stærke og mindre fagligt stærke i hver gruppe. De får udleveret nedenstående forløb. I denne lektion vil der være plads til større uddybelse og spørgsmål af hele forløbet.

 Anden og tredje lektion: Eleverne er i gang med forløbet og arbejder sammen. De har altid en ”Bimmer” til rådighed og jeg vil være lyttende og observerende til stede.

 Fjerde lektion. Problem til opgave 9 i forløbet udleveres: Der vil være en lille opsamling og evt. hvis jeg har observeret noget der skal tages i plenum, vil det blive gjort her eller måske allerede i tredje lektion

Eleverne arbejder videre og finder måder, at løse problemet på så de kan fortsætte deres rejse.

Femte lektion: Eleverne får, at vide de skal til, at runde deres rejse af, da de skal fremlægge for hinanden i 6 lektion ugen efter.

 Sjette og syvende lektion: Rejsemesse med stande.

Ottende lektion: Eleverne evaluerer på sig selv og hinanden samt på hele det tværfaglige forløb. Dette sker måske i kulturfags sidste time (kommer an på hvordan tidsrammen holder i begge forløb).    

 You and your classmate are going on a pilgrims trip to Mecca

 Use this website: http://natgeo.dk/folk-og-kultur/lokale-skikke/mekka-video-om-den-muslimske-pilgrimsrejse Here you can find some of the things you need to know about Mekka. You can also visit this  homepage http://www.tripadvisor.dk/Tourism-g293993-Mecca_Makkah_Province-Vacations.html

Here is a map that will guide you round to all the different sights that you are going to visit in Mecca.

Maybe this site can inform you about hotels in Mecca: http://www.hotelscombined.com/Place/Mecca.htm 

 Diary for you to fill in while being in Mecca

 1 - Friday 6 pm

You arrive at King Abdulaziz International Airport. You have tofind a way to get to Mecca and there you are going to find a hotel. Adress: Price for 3 nights: Describe the hotel:

2 - Friday 9 pm

You are hungry. Find a restaurant and look at the menu. Inform about your meal. What did you eat:

3 - Friday 10 pm

What are you going to do on a Friday night in Mecca?

4 - Saturday 8 pm

You wake up at the hotel – have a shower and go to the restaurant to have breakfast. What do you eat?

5 - Saturday 9 pm

You are going sightseeing in Mecca. You can go two places. Inform about the two places - A and B - you are visiting:

6 - Saturday 1 pm

Lunchtime. You are tired and need to sit down. Find a nice place to have your lunch. What is the name of the lunch restaurant?

7 og 8 - Saturday 3 pm

You want to go shopping. Find the best place to shop, describe have you get there and what do you want to buy and why?

9 - Saturday 4 pm

What happens? Write what you are doing about it: (get a note by your teacher)

10 - Saturday 6 pm

Back in Denmark you decided to go to an event, a show, theatre, concert, musical. You go to the hotel to get your tickets, to get dressed and to have dinner. Inform about the event and what it was like:

11 - Sunday 10 pm

Today is the day you visit the Kaaba. Describe have you get there, what you do while you are there and anything else you decide is relevant to write in your diary.

12 – Monday 10 pm

You are going to have finished packing and have left your hotel room. Your luggage has been sent to the Airport. You still have some time to spend in Mecca. Find a place to go and inform about what you see:

13 - Monday 2 pm

You must leave Mecca to go to King Abdulaziz International Airport and fly back to Denmark. Before you leave you buy a present, something very typically Saudi Arabian for someone you love! What do you buy:

 
Here are some more links you can use:



 
We hope you enjoyed your trip to Mecca!

Your English teacher.

 

Links vedr. kulturforskelle:








EXERCISE 9

 This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

One of you has fallen on the pavement. You hurt your knee

and you need to see medical attention.

 
This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

One of you finds out that your purse has been stolen.

 
This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

You forgot your purse at the restaurant where you had

lunch.
 

This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

You missed the bus back.

 
This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

One of you has to pee. How do you find a toilet?

 
This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

As you pass the street one of you is hit by a car. The driver

stops and helps you.
 

This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

A man is trying to sell you a blanket in the street. He follows

you for a while. What happens next?
 

This is what happens when you have to solve exercise no. 9:

A protest demonstration crosses the street. You follow the

demonstration for a while.


I de samme fire uger som de virtuelt rejser til Mekka i engelsk skal de igennem et Innovationsforløb i kulturfag. Dette forløb følger FIRE-Design. F står for forståelse, I for Idéudvikling, R for realisering og E for Evaluering. Design står for, at læreren designer forløb, og at eleverne designer ideer til innovative produkter og procedurer.

 Kulturfag

Et innovationsforløb med Kulturrejser som kunde.

Overordnet mål: Lav en rejseplan: Mekka tur – retur.

Overordnet læringsmål for eleverne igennem forløbet: Nysgerrighed, samarbejde, divergent tænkning, handlekraft og eksperimenterne, tro på egen formåen. Udspecificering af læringsmål samt produktmål under de forskellige faser findes i Fire-Desig[1]

Trinmål for Historie og Kristendom: Identificere forskellige menneske- og natursyn og forholde sig til dem på baggrund af normer, etikker og bagvedliggende værdier. Kende til og forholde sig til centrale dele af udvalgte religioner og livsopfattelser med særlig betydning for danske forhold herunder deres relation til det omgivende samfund. Beskrive og forholde sig til brugen og betydningen af symboler og ritualer i forskellige religioner. Forholde sig til eksempler på kulturmøder og kultursammenstød i dansk, europæisk og global sammenhæng.

1 og 2 lektion. Jeg skriver mål for forløbet på tavlen og gennemgår hele innovationsforløbet med eleverne og hvad der forventes af dem samt, hvad de kan forvente af mig og virksomheden. Derefter gennemgås agendaen for disse to første lektioner. Agendaen findes også på tavlen og er synlig for eleverne hele tiden.  Eleverne får beskrevet den opgave, der er blevet stillet fra virksomheden kulturrejser. Og de får mulighed for, at se andre rejseplaner fra virksomheden. Under hele forløbet i hver fase vil produktmål og læringsmål for innovationskompetence være synlige for eleverne.

1.       Eleverne får stillet opgaven fra kulturrejser, nu skal de i gang med forståelsesfasen. Eleverne skal arbejde hen i mod et foreløbigt arbejdsspørgsmål som de vil prøve at arbejde udefra. Dette har formen: Hvordan kan vi hjælpe kunden med en løsning på kundens problem? 

 
2.       Eleverne skal finde nu ud af, hvad ved de i forvejen, tilegnelse af eksisterende viden, dette vil jeg gøre via metoden; min viden-vores viden. Nu skal eleverne finde ud af hvor og hvordan de kan få mere viden. Eleverne laver en vidensvæg, her samler de all den viden de har og kan indhente igennem hinanden, bøger, IT, fagpersoner, specialister, bekendtskaber etc. Hvor meget kan de finde ud af om virksomheden og de skal prøve, at få skaffet så mange oplysninger omkring firma og opgaven som muligt. De skal prøve at opnå en forståelse for, hvordan de kan lave en reel rejseplan på baggrund af den viden de nu har og den viden de mangler og regner med, at få svar på via deres infosøgning. Det er her vigtigt at jeg hjælper eleverne med at gemme de ideer de måtte få på dette tidspunkt i en idebank. 
 

3.       Nu skal eleverne ud at undersøge selv, dette skal foregå som om de lige er landet fra en fremmed planet og de skal prøve at sætte sig ind i tingene fra nye vinkler og fra andres perspektiver. Dette har de mulighed for at gøre i deres storyline forløb i engelsk. Her bruger jeg edderkoppespind hvor elever så kan placere de ressourcepersoner eleverne kender og kan komme i kontakt med. Disse personer kan eleverne derefter interviewe. De må også gerne bruge felt noter og observationer fra engelsk. Nu skal eleverne kigge på deres arbejdsspørgsmål og revurdere det og præcisere det udefra deres nye viden. Dette skal være parat til ugen efter når 3 lektion starter.

 
3 og 4 lektion

4.       Nu kan idéfasen begynde. Den første del er; Idéudviklingsfasen. Her skal eleverne arbejde eksperimenterende, vildt og ihærdigt. De skal være åbne og fantasifulde. Og alle i gruppen skal have Ja Hatten på. Ingen idéer er forkerte eller for vilde.  Det er derfor vigtigt at jeg som underviser hjælper eleverne i gang med denne proces f.eks. ved jeg organiserer øvelser som gør det muligt for eleverne, at skabe nye idéer.  Der skal foregå en radikal innovation.  Der findes flere metoder, at vælge imellem, nogle er, brainstorming, Tegn cirkelting (kopiark findes på www.akademisk.dk). Alle ideer skal skrives ned eller tegnes på små post-its, der så hænges op i den samme idébank som der i forvejen hænger de første ideer i. Det er her eleverne skal have gang i den divergente tænkning. Der skal mindst 1000 ideer til, før den virkelige gode og fornyende ide kommer. Dette kan føre frem til et helt nyt produkt. (En radikal innovation). Det kan også være eleverne nøjes med at ændre lidt på noget, som så kun er lidt nyt (inkrementel innovation). Tidsramme; 45 min

 
5.    Nu er eleverne nået til ideudvælgelse. En af metoderne her er 2 gange 2 sortering. Eleverne får en planche, hvor de indtegner fire felter. Der skal stå nemt - svært at gennemføre - dyrt ­– billigt. De hænger nu planchen op, hvorefter de placerer alle ideerne hvor de hører til i planchen. Hver medlem i gruppen vælger nu et hjertebarn ved at tegne et hjerte på ideen. Eleverne går nu rundt og kigger på de andres og skriver videre med hvad de syntes. De skal nu i fællesskab udvælge de tre ideer som de mener, er de bedste og som de mener, kan realiseres. Resten af ideerne bliver hængende, de må ikke smides ud. tidsramme; 40 min 

Hjemmearbejde.

 
6.       Grupperne skal nu have fat i virksomheden og give en form for elevatortale, hvor de skal prøve at sælge disse tre ideer. Det kaldes en elevatortale, da den ikke må vare længere end en elevator tur op til 20 etage.  De får nu feedback på deres idéer. Tidsramme; 15 min

 5 og 6 lektion.

 

7.       De skal nu udvælge den idé de vil arbejde videre med og når dette er gjort skal de i gang med metoden; Tænkehatte, her skal de undersøge den valgte ide kritisk og derigennem udvikle den. En planche opdelt i seks felter med forskellige farver er blevet udleveret til hver gruppe. En i gruppen skal styre processen og holde tidsrammen. De skal diskutere ideen udefra hver farve i tre minutter. Derefter skal de kort reflektere og finde ud af hvordan de kommer videre. Tidsramme ca. 30 min 

 
8.       Eleverne kan nu gå i gang med realiseringsfasen. Her skal de producere det konkrete produkt og præsentere det for andre. Her skal de kombinere al den viden de har opnået via forståelsesfasen med de idéer de har fået fra idéfasen og skabe et nyt produkt.  De skal nu udvikle en prototype som de kan vise frem til virksomheden. Det er vigtigt at eleverne ikke er bange for at fejle i den her proces. Det er også i denne fase, at jeg vil have god mulighed for, at evaluere elevernes kompetencer ved, at observere og spørge ind til begrundelser for valg. Tidsramme; 60 min.

 

Hjemmearbejde:


9.       I realiseringsfasens anden proces skal eleverne lave det endelige færdige produkt. Det kan være at den første prototype efter afprøvning og fremvisning behøvede lidt justeringer eller eleverne fik nogle flere idéer de gerne lige ville have med i slutproduktet. 

7 og 8 lektion

 
10.   Nu skal det færdige produkt fremvises eller sendes til Kulturrejser og får feedback fra virksomheden. Eleverne her gennemført noget, der har skabt værdi for andre. Dette skal fejres med evt. en tur på skøjtebanen.

 

11.   I sidste lektion enten i engelsk eller kulturfag, (kommer an på hvordan tidsrammen holder) vil der være evaluering af hele det tværfaglige forløb.  

Fælles evaluering

 

Af evalueringsformer vil jeg først fortsætte med gruppeindeling[2] og blandt andet lave; En for alle. Eleverne skal svare på spørgsmål fra mig og de vil også tydelig og konkret feedback fra mig. De skal give sig selv et nummer, jeg giver et spørgsmål og de får lidt betænkningstid, hvorpå jeg slår med en terning og den person med det nummer terningen viser, rejser sig op og giver gruppens svar, de andre grupper kan så supplere. Vi skal også have gang i et samtaleark til evaluering.  Jeg og den enkelte elev eller hele gruppen (tiden bestemmer)udfylder et samtaleark, hvor vi begge evaluerer på produktet, forløbet og eleven. Hvis tiden er til det må eleverne gerne lave en reklamefilm enten af deres rejseskildring f.eks.: Vores tur til Mekka eller en reklamefilm for deres rejseplan med Kulturrejser. 

Link til brug i forståelsesfasen:



 




[1] Innovative elever, Undervisning i FIRE faser af Lilian Rohde og Anja Lea Olsen
[2] Cooperative Learning- undervisning med samarbejdsstrukturer af Spencer Kgan og Jette Stenlev

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar