Grundlæggende principper for differentiering. Tomlinson
1. Læreren
fokuserer på kernepunkterne. Hvad er
det eleverne skal og hvad skal de vide. Klare synlige mål. Centrale
fokusområder. (Maslows behovspyramider.)
2. Elevernes
forudsætninger lægger forud for hver undervisning.
3. Vurder
løbende og få og giv respons løbende under før - under – efter undervisning.
4. Dialog
og eleven inddrages i undervisning.
5. Indhold
proces og produkt udfra elevens parathed og interesser samt læringsprofil.
6. Læreren
sørger altid for at have eleven i centrum. Læreren udvælger hvornår og hvordan
der skal differentiere. Dette på
baggrund af at der også skal læres gruppe normer i forhold til
7. Elever med mindre udviklet parathed kan have
brug for:
·
En til at hjælpe dem med at udpege og udfylde
hullerne i deres læring, så de kan komme videre
·
Flere muligheder for direkte undervisning og
øvelser
·
Aktiviteter eller produkter, som er mere
strukturerede eller mindre konkrete.
·
Et mere sindigt tempo
8. Mere
fremmelige elever kan derimod have brug for;
·
At springe øvelser over med færdigheder og
begreber, som de allerede behersker.
·
Komplekse abstrakte produkter med inddragelse af
læsestof på højt niveau.
·
Et frisk tempo i arbejdet for at give mulighed
for at gå mere i dybden.
Et tværfagligt forløb
mellem engelsk og kulturfag på BFI Skole 8 klasse.
Mekka tur/retur på et lille
budget
Mål for begge forløb:
1. Opnå kendskab til
Islam og dens kultur. Kendskab til hvordan man begår sig i andre kulturer.
Kunne diskutere og kommunikere på engelsk, forstå engelsk i forskellige lande.
Søge informationer via internet og kunne bruge kildekritik. Være i dialog med
andre, hvor engelsk er deres andet sprog. Føle ejerskab over begge forløb.
2. Fremlægge en
komplet rejseplan med overnatning samt en begrundelse (hvilke tanker ligger der
bag) til hvorfor den ser sådan ud. Fremlægge den for et rejsebureau.
Kulturrejser er kunden.
3. Lave en
rejseskildring en dagbog af, hvad de oplevede på turen. Skal indeholde optagelser af samtaler og
film/billeder fra de forskellige lande.
Elevforudsætninger
for at kunne gennemføre forløbet:
I kulturfag har de arbejdet med Det Gamle Testamente
og hvorledes tre store religioner har deres udspring fra den samme
”Bog/Historie”. Kristendom, Jødedom og Islam. De har lavet feltarbejde vedr. de
tre religioner og de har undervist hinanden efterfølgende.
I engelsk har de arbejdet kort med kultur og
kulturforståelse. De har set nogle klip, hvor de har observeret og registreret
kulturmøder og evt. konflikter. De har diskuteret, hvor hurtigt man kan komme
galt af sted og de har kommet med egne begrundelser til, hvad de mener det vil
sige at være dansk og hvordan de tror andre ser danskere. De har, skullet finde
svar på en kulturquiz ved brug af forskellige medier. Quiz og link til nogle af de scener de har set
ligger som bilag.
Forløbet I
engelsk:
Armchair Travel som et storylineforløb
Læringsmål: Eleverne får lov til, at
erfare og udforske selv for derved drage egne konklusioner som de så handler
udefra.
Trinmål
engelsk:: forstå
hovedindhold og specifik information inden for forskellige genrer af talt
engelsk om en række udvalgte emner af personlig, kulturel og samfundsmæssig
relevans. Kunne drage sammenligninger mellem egen kultur og andre kulturer. Forstå
talt engelsk inden for forskellige genrer, herunder lyd- og billedmedier. Deltage
i samtaler og diskussioner om udvalgte personlige, kulturelle og
samfundsmæssige emner i et sprog afpasset situationen. Udtrykke sig skriftligt
med rimelig præcision og i et sammenhængende herunder udtrykke personlige
erfaringer, samt anvende informationer og viden inden for udvalgte genrer. Anvende
engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel.
Trinmål Kulturfag: Gengive udvalgte træk ved nogle af de store verdensreligioner og
livsopfattelser, herunder deres oprindelse, historie og nutidige
fremtrædelsesformer samt reflektere over relationen mellem religion og samfund.
Søge oplysninger i forskellige medier og kunne bearbejde disse oplysninger og
vurdere deres kildeværdi.
Første lektion:
Emnet og
målet præsenteres, uddybes og bliver gjort klart og tydeligt for eleverne.
De bliver inddelt I grupper med både fagligt stærke og mindre fagligt
stærke i hver gruppe. De får udleveret nedenstående forløb. I denne lektion vil
der være plads til større uddybelse og spørgsmål af hele forløbet.
Eleverne arbejder videre og finder måder, at løse problemet på så de kan
fortsætte deres rejse.
Femte lektion: Eleverne får, at vide de skal til, at runde deres rejse af, da de skal fremlægge for hinanden i 6 lektion ugen efter.
Ottende lektion:
Eleverne
evaluerer på sig selv og hinanden samt på hele det tværfaglige forløb. Dette
sker måske i kulturfags sidste time (kommer an på hvordan tidsrammen holder i
begge forløb).
Here is a map that will guide you round to all the different sights that
you are going to visit in Mecca.
You arrive at King
Abdulaziz International Airport. You have tofind a way to get to Mecca and
there you are going to find a hotel. Adress: Price for 3 nights: Describe the
hotel:
2 - Friday 9 pm
You are hungry. Find a restaurant and look at the menu. Inform about
your meal. What did you eat:
3 - Friday 10 pm
What are you going to do on a Friday night in Mecca?
4 - Saturday 8 pm
You wake up at the hotel – have a shower and go to the restaurant to have
breakfast. What do you eat?
5 - Saturday 9 pm
You are going sightseeing in Mecca. You can go two places. Inform about the
two places - A and B - you are visiting:
6 - Saturday 1 pm
Lunchtime. You are tired and need to sit down. Find a nice place to have
your lunch. What is the name of the lunch restaurant?
7 og 8 - Saturday 3 pm
You want to go shopping. Find the best place to shop, describe have you get
there and what do you want to buy and why?
9 - Saturday 4 pm
What happens? Write what you are doing about it: (get a note by your
teacher)
10 - Saturday 6 pm
Back in Denmark you decided to go to an event, a show, theatre, concert,
musical. You go to the hotel to get your tickets, to get dressed and to
have dinner. Inform about the event and what it was like:
11 - Sunday 10 pm
Today is the day you visit the Kaaba. Describe have you get there, what you
do while you are there and anything else you decide is relevant to write in
your diary.
12 – Monday 10 pm
You are going to have finished packing and have left your hotel room. Your
luggage has been sent to the Airport. You still have some time to spend in Mecca.
Find a place to go and inform about what you see:
13 - Monday 2 pm
You must leave Mecca to go to King Abdulaziz International Airport and fly back to Denmark.
Before you leave you buy a present, something very typically Saudi Arabian for
someone you love! What do you buy:
Your English teacher.
Links vedr. kulturforskelle:
EXERCISE
9
One of
you has fallen on the pavement. You hurt your knee
and you
need to see medical attention.
This
is what happens when you have to solve exercise no. 9:
One of
you finds out that your purse has been stolen.
This
is what happens when you have to solve exercise no. 9:
You
forgot your purse at the restaurant where you had
lunch.
This
is what happens when you have to solve exercise no. 9:
You missed the bus back.
This
is what happens when you have to solve exercise no. 9:
One of
you has to pee. How do you find a toilet?
This
is what happens when you have to solve exercise no. 9:
As you
pass the street one of you is hit by a car. The driver
stops
and helps you.
This
is what happens when you have to solve exercise no. 9:
A man is
trying to sell you a blanket in the street. He follows
you for
a while. What happens next?
This
is what happens when you have to solve exercise no. 9:
A
protest demonstration crosses the street. You follow the
demonstration for a while.
I de samme fire uger som de virtuelt
rejser til Mekka i engelsk skal de igennem et Innovationsforløb i kulturfag.
Dette forløb følger FIRE-Design. F står for forståelse, I for Idéudvikling, R
for realisering og E for Evaluering. Design står for, at læreren designer
forløb, og at eleverne designer ideer til innovative produkter og procedurer.
Et
innovationsforløb med Kulturrejser som kunde.
Overordnet mål: Lav en rejseplan: Mekka tur – retur.
Overordnet læringsmål for eleverne
igennem forløbet:
Nysgerrighed, samarbejde, divergent tænkning, handlekraft og eksperimenterne,
tro på egen formåen. Udspecificering af læringsmål samt produktmål under de
forskellige faser findes i Fire-Desig[1]
Trinmål for
Historie og Kristendom: Identificere forskellige menneske- og natursyn og
forholde sig til dem på baggrund af normer, etikker og bagvedliggende værdier.
Kende til og forholde sig til centrale dele af udvalgte religioner og
livsopfattelser med særlig betydning for danske forhold herunder deres relation
til det omgivende samfund. Beskrive og forholde sig til brugen og betydningen
af symboler og ritualer i forskellige religioner. Forholde sig til
eksempler på kulturmøder og kultursammenstød i dansk, europæisk og global
sammenhæng.
1 og 2 lektion. Jeg skriver
mål for forløbet på tavlen og gennemgår hele innovationsforløbet med eleverne
og hvad der forventes af dem samt, hvad de kan forvente af mig og virksomheden.
Derefter gennemgås agendaen for disse to første lektioner. Agendaen findes også
på tavlen og er synlig for eleverne hele tiden. Eleverne får beskrevet den opgave, der er
blevet stillet fra virksomheden kulturrejser. Og de får mulighed for, at se
andre rejseplaner fra virksomheden. Under hele forløbet i hver fase vil
produktmål og læringsmål for innovationskompetence være synlige for eleverne.
1.
Eleverne får stillet opgaven fra kulturrejser,
nu skal de i gang med forståelsesfasen.
Eleverne skal arbejde hen i mod et foreløbigt arbejdsspørgsmål som de vil prøve
at arbejde udefra. Dette har formen: Hvordan kan vi hjælpe kunden med en
løsning på kundens problem?
2.
Eleverne skal finde nu ud af, hvad ved de i
forvejen, tilegnelse af eksisterende viden, dette
vil jeg gøre via metoden; min viden-vores viden. Nu skal eleverne finde ud
af hvor og hvordan de kan få mere viden. Eleverne laver en vidensvæg, her
samler de all den viden de har og kan indhente igennem hinanden, bøger, IT,
fagpersoner, specialister, bekendtskaber etc. Hvor meget kan de finde ud af om
virksomheden og de skal prøve, at få skaffet så mange oplysninger omkring firma
og opgaven som muligt. De skal prøve at opnå en forståelse for, hvordan de kan
lave en reel rejseplan på baggrund af den viden de nu har og den viden de
mangler og regner med, at få svar på via deres infosøgning. Det er her vigtigt
at jeg hjælper eleverne med at gemme de ideer de måtte få på dette tidspunkt i
en idebank.
3.
Nu skal eleverne ud at undersøge selv, dette
skal foregå som om de lige er landet fra en fremmed planet og de skal prøve at
sætte sig ind i tingene fra nye vinkler og fra andres perspektiver. Dette har
de mulighed for at gøre i deres storyline forløb i engelsk. Her bruger jeg
edderkoppespind hvor elever så kan placere de ressourcepersoner eleverne kender
og kan komme i kontakt med. Disse personer kan eleverne derefter interviewe. De
må også gerne bruge felt noter og observationer fra engelsk. Nu skal eleverne
kigge på deres arbejdsspørgsmål og revurdere det og præcisere det udefra deres
nye viden. Dette skal være parat til ugen efter når 3 lektion starter.
3 og 4 lektion
4. Nu
kan idéfasen begynde. Den første del
er; Idéudviklingsfasen. Her skal
eleverne arbejde eksperimenterende, vildt og ihærdigt. De skal være åbne og
fantasifulde. Og alle i gruppen skal have Ja Hatten på. Ingen idéer er forkerte
eller for vilde. Det er derfor vigtigt
at jeg som underviser hjælper eleverne i gang med denne proces f.eks. ved jeg
organiserer øvelser som gør det muligt for eleverne, at skabe nye idéer. Der skal foregå en radikal innovation. Der findes flere metoder, at vælge imellem,
nogle er, brainstorming, Tegn cirkelting (kopiark findes på www.akademisk.dk). Alle ideer skal skrives
ned eller tegnes på små post-its, der så hænges op i den samme idébank som der
i forvejen hænger de første ideer i. Det er her eleverne skal have gang i den
divergente tænkning. Der skal mindst 1000 ideer til, før den virkelige gode og
fornyende ide kommer. Dette kan føre frem til et helt nyt produkt. (En radikal
innovation). Det kan også være eleverne nøjes med at ændre lidt på noget, som
så kun er lidt nyt (inkrementel innovation). Tidsramme; 45 min
5. Nu
er eleverne nået til ideudvælgelse. En af metoderne her er 2 gange 2 sortering.
Eleverne får en planche, hvor de indtegner fire felter. Der skal stå nemt -
svært at gennemføre - dyrt – billigt. De hænger nu planchen op, hvorefter de
placerer alle ideerne hvor de hører til i planchen. Hver medlem i gruppen
vælger nu et hjertebarn ved at tegne et hjerte på ideen. Eleverne går nu rundt
og kigger på de andres og skriver videre med hvad de syntes. De skal nu i
fællesskab udvælge de tre ideer som de mener, er de bedste og som de mener, kan
realiseres. Resten af ideerne bliver hængende, de må ikke smides ud. tidsramme;
40 min
Hjemmearbejde.
6. Grupperne
skal nu have fat i virksomheden og give en form for elevatortale, hvor de skal prøve at sælge disse tre ideer. Det
kaldes en elevatortale, da den ikke må vare længere end en elevator tur op til
20 etage. De får nu feedback på deres
idéer. Tidsramme; 15 min
7.
De skal nu udvælge den idé de vil arbejde videre
med og når dette er gjort skal de i gang med metoden; Tænkehatte, her skal de
undersøge den valgte ide kritisk og derigennem udvikle den. En planche opdelt i
seks felter med forskellige farver er blevet udleveret til hver gruppe. En i
gruppen skal styre processen og holde tidsrammen. De skal diskutere ideen
udefra hver farve i tre minutter. Derefter skal de kort reflektere og finde ud
af hvordan de kommer videre. Tidsramme ca. 30 min
8.
Eleverne kan nu gå i gang med realiseringsfasen. Her skal de producere
det konkrete produkt og præsentere det for andre. Her skal de kombinere al den
viden de har opnået via forståelsesfasen med
de idéer de har fået fra idéfasen og
skabe et nyt produkt. De skal nu udvikle
en prototype som de kan vise frem til virksomheden. Det er vigtigt at eleverne
ikke er bange for at fejle i den her proces. Det er også i denne fase, at jeg
vil have god mulighed for, at evaluere elevernes kompetencer ved, at observere
og spørge ind til begrundelser for valg. Tidsramme; 60 min.
Hjemmearbejde:
9. I
realiseringsfasens anden proces skal eleverne lave det endelige færdige
produkt. Det kan være at den første prototype efter afprøvning og fremvisning
behøvede lidt justeringer eller eleverne fik nogle flere idéer de gerne lige
ville have med i slutproduktet.
7 og 8 lektion
10. Nu
skal det færdige produkt fremvises eller sendes til Kulturrejser og får
feedback fra virksomheden. Eleverne her gennemført noget, der har skabt værdi
for andre. Dette skal fejres med evt. en tur på skøjtebanen.
11.
I sidste lektion enten i engelsk eller
kulturfag, (kommer an på hvordan tidsrammen holder) vil der være evaluering af
hele det tværfaglige forløb.
Fælles evaluering
Af evalueringsformer vil jeg først fortsætte
med gruppeindeling[2] og
blandt andet lave; En for alle.
Eleverne skal svare på spørgsmål fra mig og de vil også tydelig og konkret
feedback fra mig. De skal give sig selv et nummer, jeg giver et spørgsmål og de
får lidt betænkningstid, hvorpå jeg slår med en terning og den person med det
nummer terningen viser, rejser sig op og giver gruppens svar, de andre grupper
kan så supplere. Vi skal også have gang i et samtaleark til evaluering. Jeg og den enkelte elev eller hele gruppen
(tiden bestemmer)udfylder et samtaleark, hvor vi begge evaluerer på produktet,
forløbet og eleven. Hvis tiden er til det må eleverne gerne lave en reklamefilm
enten af deres rejseskildring f.eks.: Vores tur til Mekka eller en reklamefilm
for deres rejseplan med Kulturrejser.
Link til brug i forståelsesfasen:
[1]
Innovative elever, Undervisning i FIRE faser af Lilian Rohde og Anja Lea Olsen
[2]
Cooperative Learning- undervisning med samarbejdsstrukturer af Spencer Kgan og
Jette Stenlev
Ingen kommentarer:
Send en kommentar